مادّه – جسم صفحه شخصی سمانه پاکدل سمانه پاکدل

مادّه – جسم: صفحه شخصی سمانه پاکدل سمانه پاکدل آرایشگاه سرگرمی تبلیغ سرگرمی چه خبر از کجا ؟ در حاشیه

  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • توجه: در صورتی که فایل دارای ایراد است یا حقوق نویسنده رعایت نشده با ما تماس بگیرید

    گت بلاگز اخبار اجتماعی پل‌های لرزان پایتخت

    مهدي روانشادنيا، عضو شرکت نظام مهندسي : برخي از پل ها ارزش تاريخي دارند و نبايد تخريب شوند 

    پل‌های لرزان پایتخت

    پل های لرزان پایتخت

    عبارات مهم : ایران

    مهدي روانشادنيا، عضو شرکت نظام مهندسي : برخي از پل ها ارزش تاريخي دارند و نبايد تخريب شوند

    بعضي از پل ها را مثل سيدخندان ساخته بودند تا گره كوري كه با سيل عظيم پيكان هاي دهه٤٠ در ترافيك پایتخت کشور عزیزمان ایران افتاد، باز شود، ولی قصه ساخت هفت پل معروف پایتخت کشور عزیزمان ایران طور ديگري هست؛ پل هايي كه در فاصله سال هاي ١٣٥١ تا ١٣٥٢ در پایتخت کشور عزیزمان ایران ساخته شد: «پل هاي سه گانه حافظ، كريم خان زند، گيشا، آزمايش و پل چوبي.» هفت پل معروف پایتخت کشور عزیزمان ایران كه اين روزها جزو پرترددترين ها محسوب می شوند، در دهه٥٠ براي ورود كاروان بازي هايي آسيايي ١٩٧٤ در پایتخت کشور عزیزمان ایران ساخته شد، به همين دليل هيچ كدام طراحي لرزه ای نداشتند. البته حالا مسئولان معاونت عمراني شهرداري چند وقتي است كه كار تحقيق و بررسي در اين زمينه را شروع كرده اند و نتيجه اينكه «پل گيشا با آن همه خاطره بايد به زيرگذر تبديل شود و احتمالا تا آخر سال براي هميشه در عكس ها و فيلم ها دفن خواهد شد.»

    پل‌های لرزان پایتخت

    در تمام سال هايي كه تن اين هفت پل پذيراي سنگيني بار بود، هيچ مراقبتي از آنها نشد، درحالي كه حتي بارهاي تحميل شده است به آنها هم تناسبي با ظرفيت ارزش نداشت، به همين دليل هم حالا فرسوده شده است اند. در سال هاي نخست دهه٥٠ زماني كه بلژيكي ها كار ساخت بعضي اين پل ها را شروع كردند، شايد هيچ وقت تصور عبور و توقف اين همه ماشین از روي آن نبود و البته حالا اتوبوس هاي شهري و كاميون با بار غيرمجاز هم به آن اضافه شده است اند. هفتمین دوره بازی های آسیایی از دهم تا بیست وپنجم شهریور سال ١٣٥٣ براي نخستین بار در خاورميانه و پایتخت کشور عزیزمان ایران برگزار شد.

    شهرداري پایتخت کشور عزیزمان ایران كه در رأس آن غلامرضا نیک پی، شهردار اعدامی سال ها بعد بود، براي كنترل ترافيك در مسير هتل هاي معروف پایتخت کشور عزیزمان ایران تا ورزشگاه، ساخت پل ها را در دستوركار قرار داد و بعد هم يك شركت بلژيكي مسئوليت ساخت اين پل ها را به عهده گرفت. اين پل ها تماما فلزي ساخته شده است و تنها بر لايه رويي آن آسفالت ريخته شده است هست. پل اكباتان هم البته يكي از همين پل بود كه در سال ١٣٨٣ به دليل وجود نداشتن نياز به آن برچيده شد. پل هاي معروف پایتخت کشور عزیزمان ایران از همان وقت تا همين سال ها خاطرات زيادي از برگزاري بازي هاي آسيايي تا تظاهرات و راهپيمايي هاي متفاوت را به خود ديده است.

    پل گيشا و آزمايش

    مهدي روانشادنيا، عضو شرکت نظام مهندسي : برخي از پل ها ارزش تاريخي دارند و نبايد تخريب شوند 

    پل گيشا كه قبلا با نام نصرت آشنا می شد، یکی از پل هایی است كه در بالاي محله اميرآباد پایتخت کشور عزیزمان ایران درحال برچيده شدن هست. پلي كه از خيلي وقت قبل فرسوده شده است ولی مسئولان شهري معتقدند؛ هزينه مرمت و بهسازي لرزه اي آن خيلي بيشتر از ساخت جايگزين براي آن است.

    عليرضا جاويد، معاون عمراني شهرداري پایتخت کشور عزیزمان ایران هم گفته است كه در نيمه دوم امسال به جاي آن، زيرگذري در آن جا ساخته می شود: «شاهد پیشرفت ٣٥ درصدی این پروژه هستیم.» اين پل فلزي با طول ٦٢٠متر است كه به دليل كم عرض بودن هرروزه ترافيك زيادي در هر دو سو دارد، چون طراحي آن به صورت دو لاين عبوري هست. حالا البته زيرگذر درحال احداث ١١٢٠متر است که ٣٥٠متر آن به صورت مسقف و بقیه به صورت رمپ های ورودی و خروجی ساخته می شود و تمامي خاطرات آن به فراموشي سپرده می شود. «طهمز احمدپور»، مديرعامل شرکت مشاور فني و مهندسي شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران به «شهروند» می گويد كه براي اين پل بهسازي به صرفه نبود، چون نياز به تعريض هم داشت، بنابراين زيرگذر جايگزين شد.» پل آزمايش هم يكي ديگر از اين پل ها از سمت شرق به غرب و بعد از پل گيشا در پایتخت کشور عزیزمان ایران است كه نیازمند مرمت روکش پل و تقویت بهسازی لرزه ای است.

    پل هاي سه گانه حافظ

    پل های حافظ روي خيابان جمهوري و طالقاني (حافظ- طالقانی، حافظ- انقلاب و حافظ- جمهوری) واقع شده است است و در اطراف آن هم مراكز معروف زيادي هست؛ مثل ساختمان بورس تهران، پاساژ علاءالدین، مجتمع چارسو، بازار گوشی تلفن همراه کشور عزیزمان ایران جهت خرید گوشی تلفن همراه و لوازم جانبی، سفارت فرانسه و ایتالیا، بیمارستان نجمیه، ساختمان آلومينيوم و پاساژ امجد (بورس قطعات تخصصی الکترونیک).

    پل‌های لرزان پایتخت

    اين پل كه در قسمت مركزي پایتخت کشور عزیزمان ایران هست، خاطرات زيادي از مراسم مذهبي، مراسم خوش حالی هاي پيروزي يا انتخاباتي، تظاهرات و راهپيمايي هاي مردم پایتخت کشور عزیزمان ایران را به خود ديده است و بالاي آن هم، هميشه مأمن خوبي براي عكاسان خبري بوده تا بهترين عكس ها را ثبت كنند. البته هنوز بررسي هاي كارشناسي راجع به آينده اين پل هاي موقت و فرسوده پایتخت کشور عزیزمان ایران تمام نشده است و آنطور كه طهمز احمدپور، مديرعامل شرکت مشاور فني و مهندسي شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران می گوید، صرفا قرار نيست كه اين پل ها تخريب يا تبديل به تونل شوند ولی در بيشتر موارد، هزينه تعميرات و بهسازي لرزه ای آن بسيار بيشتر از هزينه بازسازي آن است: «البته در تمام دنيا در خيابان هاي پرتردد ارجحيت با نگهداري و تعميرات نيست.»

    پل کریم خان زند

    مهدي روانشادنيا، عضو شرکت نظام مهندسي : برخي از پل ها ارزش تاريخي دارند و نبايد تخريب شوند 

    پل کریم خان زند در تقاطع خیابان کریم خان زند و خیابان شهید سپهبد قرنی است كه خيابان سنايي، ميرزاي شيرازي و ايرانشهر را هم پوشش می دهد و از سال هاي گذشته به دليل كتابفروشي هايی چون نشرچشمه، مثلت و يساولي معروف شده است هست. اين پل هم براي تأمين دسترسي به ورزشگاه آزادي در همان وقت ساخته شده است و حالا البته براي تبديل آن از فلز به كامپوزيتي كارگاه تجهيز شده است است و هزينه اتمام آن حدود ٩ميليارد تومان برآورد می شود. طهمز احمدپور، مديرعامل شرکت مشاور فني و مهندسي شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران هم دراين باره می گويد كه طرح بهسازي لرزه ای پل كريم خان تمام شده است و شركت يادمان سازه با قرار دادي يك ساله اجراي آن را شروع كرده است: «عرشه اين تونل با بتن مرتب می شود و همزمان هم بهسازي لرزه ای آن صورت می گيرد.»

    پل چوبی

    پل چوبي تقريبا در مركز شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران است و شايد به دليل همجواري با منطقه بازار پایتخت کشور عزیزمان ایران در خيابان هاي اطراف آن فروشگاه های عرضه پارچه مبلی، پارچه پرده ای، چوب و الوار قرار دارد. از سال هاي دور هم به عنوان بورس بازار چوب فروش ها و پهنه نجاري ها آشنا می شد، ولی در سال هاي اخير بيشتر كارگاه ها به حاشيه جنوب شرقي در بزرگراه خاوران انتقال یافته شدند. پل چوبي در تقاطع خيابان انقلاب و خيابان سپاه است كه دسترسي به ميدان بهارستان را ممكن می كند.

    پل‌های لرزان پایتخت

    پل چوبي در گذشته، پایتخت کشور عزیزمان ایران قديم را به پایتخت کشور عزیزمان ایران مدرن امروزي ارتباط می داد و درواقع معبري بر خندق شمالي مابين دارالخلافه ناصري و ييلاقات شميران بود كه در وقت ناصرالدين شاه ساخته شد و از همان وقت هم به همين نام آشنا می شود. پل چوبي با وجود اينكه قدمت زيادي دارد، ولی مسئولان شهرداري پایتخت کشور عزیزمان ایران در بررسي ها به مشكلي برنخورده اند بنابراين هيچ گونه اقدامي براي آن انجام نمي شود. جاويد، معاون عمراني شهرداري پایتخت کشور عزیزمان ایران هم در اين باره گفته است: «اگر در مطالعات مشکلاتی دیده شود، اقدام به چاره اندیشی می کنیم.»

    برخي از پل ها ارزش تاريخي دارد

    البته مسئولان شهري معتقدند كه هفت پل معروف پایتخت کشور عزیزمان ایران به طور موقت ساخته شده است است و به همين دليل حالا نياز به بازسازي و بهسازي لرزه ای دارد، ولی كارشناسان اعتقاد ديگري دارند.

    «مهدي روانشادنيا»، عضو شرکت نظام مهندسي و استاد دانشگاه اعتقاد است در صورت پياده كردن سيستم مديريت پل ها می توان عمر فيزيكي آن را افزايش داد. او در اين باره به «شهروند» می گويد: «در سال هاي گذشته همواره تمركز بر حوزه ساخت در سطح شبكه معابر و بزرگراهي پایتخت کشور عزیزمان ایران بوده است و به تازگي توجه دستگاه ها به بحث نگهداري تأسيسات شهري، پل ها و ساختمان ها جلب شده است است كه به مراتب مباحث مهمتري نسبت به ساخت وساز هست. هيچ وقت سيستم مديريت پل ها را پياده نكرده ايم در حالي كه باعث افزايش عمر فيزيكي پل ها می شود.»

    روانشادنيا اعتقاد است كه در استراتژي هاي نگهداري، بدترين نوع استراتژي واكنشي و مبتني بر ترميم است درحالي كه در دنيا به جاي راهكارهاي پيشگيرانه، مديريت جامع نگهداري پيش بينانه مطرح است: «در دو، سه دهه اخير در دنيا ميزان قابليت اعتماد اين پل ها مطرح شده است هست؛ يعني آنها عمر مفيد يك سازه را پيش بيني می كنند و با روش هايي آن را افزايش می دهند. ديدگاه ما ولی نسبت به اين پرسشها سخت افزاري است و وقتي هم كه مشكل پيش می آيد آن را جمع آوري می كنيم.»

    اين استاد دانشگاه در ادامه به وضعيت مالي شهرداري پایتخت کشور عزیزمان ایران اشاره كرد كه در سال هاي گذشته خيلي هم مناسب نيست: «ما در اين شرايط بايد به سمت کارها نرم افزاري برويم ضمن اين كه ممكن است بعضي از اين زيرساخت ها مثل پل رومي، چوبي يا حتي حافظ ارزش تاريخي پيدا كرده باشد، در حالي كه می توان طوري برنامه ريزي كرد كه كار به تخريب نكشد. البته به طور قطع منظور اين نيست كه هيچ گاه وارد فاز مرمت و بازسازي نشويم ولی بايد پيش بيني هاي مورد نیاز انجام شود.» او اعتقاد است كه کارها خوبي ازجمله براي ترميم پل تقاطع ملاصدرا و چمران انجام شده است است ولی هنوز هم كفايت نمي كند.

    توجه به مديريت تردد و اولويت گذاري در ترميم

    مسأله ای كه در زمينه پل ها مطرح است به مديريت تردد و بارگذاري و اولويت گذاري در ترميم برمی گردد كه اين استاد دانشگاه هم به آن اشاره دارد: «بعضي از اين پل ها براي آنچه حالا مورد استفاده قرار می گيرد، بارگذاري نشده اند و باري نامتعارف و خارج از حد برنامه ريزي، بيشتر از آنچه مورد انتظار است را تحمل می كنند.

    از سوي ديگر بايد براي تعمير، نگهداري و حتي بازسازي پل ها اولويت گذاري شود و هركدام كه بار ترافيكي بيشتري دارند در اولويت قرار بگيرند.» مهدي روانشادنيا راجع به استاندارد زيرساخت هاي شهري هم می گوید: «در كشورهاي متفاوت بسته به شرايطي كه پل ها دارند، استاندارد آنها ٥٠ تا ٤٠٠ سال در نظر گرفته می شود ولی بعضي وقت ها هم به دليل شبكه ترافيك و نيازهاي متفاوت تخريب می شود. البته ما هم در ايران استاندارد ملي و آيين نامه بارگذاري پل ها را داريم ولی كمتر مورد توجه قرار می گيرد.»

    ٤٧ مورد از پل هاي پایتخت کشور عزیزمان ایران در برابر زلزله مقاومت ندارند

    آلودگي صوتي ناشي از عبور و مرور خودروها، سطح فرسوده آسفالت و در نتيجه عوض کردن مسیر ناگهانی راننده ها و ارتعاش بيش از حد ازجمله مواردي است كه به عنوان معايب پل ها مطرح شده است هست. در شرايطي كه بعضی پل ها ازجمله هفت پل معروف پایتخت کشور عزیزمان ایران كه در اين گزارش به آن اشاره شد هم در برابر زلزله مقاومت مورد نیاز را ندارند. مسئولان شهرداري پایتخت کشور عزیزمان ایران البته اعلام كرده اند كه به دنبال برطرف اين معايب هستند. طهمز احمدپور، مدير عامل شرکت مشاور فني و مهندسي شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران هم می گويد كه ٤٧ مورد از پل هاي پایتخت کشور عزیزمان ایران نيازمند بهسازي لرزه ای است: «از ميان اين تعداد حدود ٢٨ مورد طراحي لرزه ای شده است است و ١٤ مورد هم در دست اجراست و البته ٧ مورد را هم در اولويت بررسي قرار داده ايم.»

    او اعتقاد است كه درحال حاضر هيچ پلي در پایتخت کشور عزیزمان ایران وجود ندارد كه شهرداري دلواپس پايداري آن باشد: «بهسازي لرزه ای براساس آيين نامه موجود براي زلزله هاي قابل پيش بيني انجام شده است است يعني بر مبناي زلزله هايي كه هر ٤٧٥ سال يك بار اتفاق می افتد، مقاوم سازي انجام شده است است.» آن طور كه اين مقام مسئول در شهرداري پایتخت کشور عزیزمان ایران می گويد تا پايان خرداد سال آينده طراحي بهسازي لرزه ای اين پل ها تمام می شود آیا كه پایتخت کشور عزیزمان ایران شهري زلزله خيز است: «بودجه مورد نياز براي بهسازي ٤٠ پل پایتخت کشور عزیزمان ایران حدود ٥٠٠ ميليارد تومان است كه اميدواريم با تخصیص داده شده است منابع تا ٥ سال آينده بهسازي لرزه ای اين پل ها به اتمام برسد.»

    تهران درحال حاضر ٧٠٠ پل دارد كه عمر حدود ١٠٥ مورد آنها بالاي ٢٠ سال است و هنگام ساخت، طراحي لرزه ای نداشته اند بنابراين نيازمند بهسازي لرزه ای هستند. قديمي ترين پل هاي پایتخت کشور عزیزمان ایران در محدوده جواديه و روي خطوط راه آهن پایتخت کشور عزیزمان ایران ساخته شده است كه البته در سال هاي گذشته تعدادي از آنها جمع آوري شده است است.

    اخبار اجتماعی – شهروند

    واژه های کلیدی: ایران | خيابان | مهندسي | شهرداري | اخبار اجتماعی


    دانلود


    دانلود فایل ها

    نویسنده : blogzz

  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود رایگان کتاب از آمازون
  • تکست بوک
  • خرید کتاب انگلیسی
  • خرید کیندل آمازون
  • کتاب زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی دانشگاهی
  • باکس کتاب
  • مانگا زبان اصلی
  • قیمت چاپ کتاب PDF
  • چاپ مانگا
  • رفتن به نوار ابزار